Kefirpannacotta med hallon /Chiafrö topping

Kefirpannacotta med hallon /Chiafrö topping

Kefirpannacotta så ljuvlig och så bra för dig….

Kefirpannacotta ja ni hör inte fel för här är ett recept på en alldeles ljuvlig pannacotta med hemgjord mjölkkefir i. Har du inte börjat göra din egen mjölkkefir ännu så är det dags nu. Det är så enkelt och din egna hemgjorda mjölkkefir kan inte jämföras med den du köper i affären. Den innehåller nämligen 30-50 olika goda bakteriestammar. Jämför du den med den mejeritillverkade som innehåller 7-10 så vinner den hemgjorda med hästlängder. Både vad det gäller näringsinnehåll, hållbarhet och dessutom så är den hemgjorda mjölkkefiren toppen för din tarmflora. Det gör din Kefirpannacotta till en höjdare vad gäller smak och nyttighet. Så här är en dessert som är både fantastiskt god och bra för din hälsa men hur kan det vara möjligt?

 

Kefirpannacotta med hallon/ chiafrötopping

 

Probiotisk dessert..

Jo det beror som sagt på de små nyttiga bakterierna i mjölkkefiren som är ena riktiga hjältar. När du äter din kefir så tar de sig ner i din tarm och där så kan de göra stordåd. Bland annat så hjälper de till att smälta maten du ätit. Men det är bara början för de har nämligen ett finger i spelet i det mesta som händer i din kropp. Varje dag så jobbar dessa små hjältar som en slags mini doktorer och producerar hormoner och vitaminer som hjälper oss att vara friska och må bra. Jag har läst att över 90 % av våra hormoner bildas i tarmen. Ja du hör det finns all anledning att ta hjälp av dessa små minidoktorer. Så varför inte börja med att göra lite hemgjord mjölkkefir? recept och tips om hur det går till hittar du här. Som en stor bonus kan du då göra denna goda Kefirpannacotta.

 

Kefirpannacotta med hallon/chiafrö topping

 

Kefirpannacotta med extra allt…

Som en topping till denna Kefirpannacotta har jag valt att göra en hallon och chiafrö topping. Men för att ge den en liten extra twist så har jag spetsat den med lite Kombucha. Det gör att den här Kefirpannacottan får ännu en dimension vad det gäller näring. Man skulle kunna säga att det är en Pannacotta med extra allt för din kropp. För dig som ännu inte har hört talas om Kombucha så kan jag berätta att det är något alldeles extra. Kombucha är nämligen den nya coola bubbliga drycken som jag hoppas ska slå ut sin sockriga konkurrent läskedrycken. Kombucha är nämligen precis som mjölkkefir en probiotisk dryck. Den bryggs på sött te och en speciell kombucha kultur. Kombucha kommer ursprungligen från asien där den har riktigt gamla anor. Här i västvärlden är den dock fortfarande en nykomling men vilken fantastisk sådan. Det finns numera Kombucha att köpa i de flesta välsorterade livsmedelsbutiker.

Äkta vara…

Men ett hett tips ifrån mig är att den riktigt äkta Kombuchan hittar du i kyldisken. I min hemstad finns ett genuint Kombucha bryggeri som heter Yoi kombucha. Som brygger en väldigt god Kombucha och som jag rekommenderar varmt. Men det är roligt att göra sin alldeles egna Kombucha. Då kan du dessutom lätt anpassa den efter egen tycke och smak och receptet det  hittar du om du klickar här.

Kombucha kan även användas i lite olika recept som till exempel Kombucha majonäs och Kombucha hallon chiasylt.

När du väl behärskar den traditionella kombucha bryggningen så kan du även brygga Kaffe Kombucha och Hibiskus Kombucha

 

Kombucha

 

Vitt socker…

För några år sedan hade jag jätteproblem med min mage som ständigt svullnade upp. Men sedan jag började att komplettera min kost med mina olika ferment. Så har problemen i stort sätt försvunnit och jag har också upptäckt. Att mitt tidigare svängiga humör hade samband med en tarmflora i obalans. Vitt raffinerat socker är vad jag förstått en stor bov när det gäller magproblem och inte bra för vår tarm. Om du liksom jag någon som lider av uppsvullen mage och humörsvängningar. Så är mitt tips att börja äta fermenterad kost och skippa raffinerat socker.

 

 

Alternativ att söta med..

Det finns så mycket alternativ till det vita sockret om man bara börjar leta lite. Sedan är det bara att bestämma om man bara vill ha ett mer naturligt smakrikt socker med mer mineraler. Eller om man vill hålla sig mer energisnåla sorter det är helt upp till dig. Själv så varierar jag lite och tycker att det kan finnas plats för båda varianterna. Mina största favoriter är kokossocker,lönnsirap och honung. Men på senare tid har jag börjat att titta närmare på ekologiskt mörkt rörsocker och ekologisk svart melass. Som är rika på smak och innehåller mineraler. Melass går i USA under namnet black strap molasses och är populär att ha i kakor bland annat. Den utvinns ur rörsocker, ser ut lite som svart sirap och är rik på vitamin B6,kalcium, magnesium,järn och mangan. Jag kommer nog att använda mig av den i ett recept framöver. Men i den här Kefirpannacottan så har jag valt att använda mig av mörkt rörsocker och lite honung.

 

mörkt ekologiskt rörsocker
Svart melass

Men nu ska vi göra Kefirpannacotta…

Receptet är för cirka fyra personer…

 

Du behöver följande…

  • 3 dl vispgrädde
  • 2 dl hemgjord mjölkkefir….pst!! om du inte kommit igång ännu så kan du fuska med den hemköpta den här gången.
  • 2 gelentinblad
  • mörkt rörsocker 3 msk
  • 1 tsk vaniljpulver
  • Hallon frysta  3 dl
  • 2 msk flytande honung eller någon annan valfri sötning
  • Chiafrön 0,75 dl
  • 2 msk Kombucha naturell eller med annan passande smak
  • Färsk mynta för dekoration

 

Kefirpannacotta med hallon/chiafrö topping

 

Så här gör du…

  1. Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten i ca 5 min
  2. Under tiden så kokar du upp grädde mörkt rörsocker och vaniljpulver.
  3. Krama sedan ur gelantin bladen och vispa ner i den varma grädden
  4. Efter det fyller du diskhon med kallt vatten och ställer försiktigt ner kastrullen.
  5. Vispa tills gräddblandningen har svalnat till rumstemperatur. Det krävs nämligen för att din mjölkkefir ska behålla sina probiotiska egenskaper. De goda bakterierna dör nämligen i hög värme. Dessutom så är det risk för att blandningen skär sig.
  6. Vispa alltså ner din mjölkkefir och fyll upp smeten på valfria formar.
  7. Ställ dem i kylskåpet för att stelna i minst 2 timmar.

 

Så här gör du hallon/Chiafrö topping till din Kefirpannacotta.

  1. Lägg hallon, honung och chiafrön i en matberedare eller mixer häll på Kombuchan och mixa till en len konsistens.
  2. Toppa din Kefirpannacotta och låt dem gärna stå ett par timmar i kylen så att chiafröna får svälla lite. Det funkar säkert att låta hallontoppingen stå i kylen och svälla. För att sedan toppa sin Kefirpannacotta vid servering välj själv vad som passar dig bäst.
  3. Sedan är det bara att dekorera med lite färsk mynta.

 

Kefirpannacotta med hallon/chiafrö topping

 

Sådär ja..

Sedan är det bara att njuta av din Kefirpannacotta och samtidigt dra nytta av alla vitaminer och mineraler. Tänk bara att något så ljuvligt gott samtidigt kan vara så nyttigt. Man skulle kunna säga att det faktiskt är en perfekt dessert att servera efter en riktig festmåltid om man inte är för mätt då förstås. För de goda bakterierna i Kefirpannacottan hjälper till att smälta maten och gör din mage glad.

Om du har lust att prova ännu en nyttig pannacotta så kan jag rekommendera en jättegod Kokospannacotta med probiotisk mango chiafrö topping.

 

Kefirpannacotta med hallon/chiafrö topping

 

Välkommen tillbaka…

Så att fermentera och komplettera sin kost med Mjölkkefir och Kombucha är en bra ide om man vill få en frisk tarm. Men det finns så mycket annat som du kan prova på som till exempel surdegs bakning som också räknas som fermentering. Surdeg är verkligen något som blivit populärt på senare tid och det är så enkelt att göra sin egen surdegsstart. Du hittar receptet här och med den kan du baka fantastiskt goda surdegsfrallor till exempel. Men det är bara början för du kan dessutom göra goda surdegsvåfflor , surdegspizza, surdegsrimbobullar, ,surdegssemlor , surdegshavrecookies och mycket mer. För mer inspiration titta gärna på videon längst ner i inlägget.

Surdegsrimbo bullar med vallmofrön och citron-vaniljfyllning
Surdegsrimbo bullar med vallmofrön och citronvanilj fyllning
Surkål med ananas ingefära chili och gurkmeja är så gott att toppa avokadon på surdegsfralla.

 

Jag kan dessutom varmt rekommendera lite krispig och god surkål. Som är så enkel att göra och som du kan toppa din sallad och mackor med. Min favorit är avokado toppad med lite surkål på en surdegstoast. Det gott och håller dig mätt och nöjd och inte sugen på att småäta mellan måltiderna.

Ja välkommen att botanisera bland mina recept och inspireras till en hälsosam livsstil. För det här är mat som gör dig som gör dig mätt frisk och glad varje dag.

 

Besök mig hos mariasfeelinggoodlife.se

Jag vill dessutom ta tillfället att att hälsa dig välkommen till min senaste baby. Nämligen min webbsida mariasfeelinggoodlife.se Som är min gamla mariasfeelinggood.blogg.se i ny kostym. Eftersom jag brinner så mycket för det här med hälsa så kunde jag inte låta bli. Att starta en blogg till på egen domän där jag kan skriva om hälsa och en naturlig livsstil.

 

Rabarberpajer så härligt krispiga och smakrika

Jag lägger även in ett recept där då och då och om ni vill så ni ju kolla på mina små Rabarberpajer. Eller så kan ni läsa mitt senaste inlägg om immunförsvaret. Ja hur som helst så är du varmt välkommen att inspireras till en hälsosam livsstil..

/Maria



Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *